Jíst Meditovat Milovat

23. ledna 2012 v 16:57 |  Knížky

JÍST MEDITOVAT MILOVAT

ELIZABETH GILBERTOVÁ


Ve věku třiceti let má Elizabeth Gilbertová vše, co se od moderní, vzdělané a ambiciózní Američanky očekává: manžela, dům na venkově a úspěšnou profesionální dráhu. Jenže místo toho, aby se cítila šťastná a naplněná ji pohlcuje panika, zoufalství a zmatenost. Prošla rozvodem, tíživou depresí, dalším neúspěšným vztahem a podle svého názoru zklamala veškerá očekávání.


Aby se z toho všeho vzpamatovala, odhodlá se k radikálnímu kroku. Dopřeje si čas a prostor, aby zjistila, kdo ve skutečnosti je a co opravdu chce. Opustí zaměstnání a úplně sama se vydá na pouť kolem světa. V Itálii studuje umění rozkoše, učí se italsky, flirtuje, nezřízeně hoduje a přibere deset nejšťastnějších kilogramů svého života. V indickém ašrámu se pokouší přiblížit k Bohu a absolvuje čtyřměsíční duchovní cestu do vlastního nitra, na níž nechybí ani tak zdánlivé protiklady jako je vztek, trancedentální meditace, černý humor, mantry a vize. V Indonésii pak hledá svůj konečný cíl: rovnováhu, schopnost vybalancovat svůj život mezi světským potěšením a pravou zbožností. Na Bali se stane žačkou svérázného starého šamana a úplně nečekaně najde to, co už nikdy nedoufala najít.

Pokud jste se i vy někdy vzbudili s naléhavou touhou změnit sebe i celý svůj život, je pro vás tahle kniha tou nejlepší inspirací.

JÍST ...
V uších jsem slyšela pohrdavý hlas bývalého manžela: Takže kvůli tomuhle jsi všechno zahodila? Proto jsi zničila náš společný život? Kvůli pár stonkům chřestu a italským novinám?

MEDITOVAT ...
"Zapomeň na prohlížení památek - na to máš zbytek života. Teď jsi na duchovní cestě, zlato. Máš osobní pozvání od Boha - opravdu ho chceš odmítnout? Poslechni svýho kámoše Richarda. Když si budeš příští tři měsíce chodit každej den sedat na tu svoji bílou prdelku do meditační jeskyně, slibuju ti, že uvidíš tak nádherný věci, že se ti bude chtít hodit po Tádž Mahálu šutrem."

MILOVAT ...
Pokud jste svobodná žena, cestujete po Bali a někdo se vás zeptá: "Jste vdaná?", nejlepší možná odpověď zní: "Zatím ne." I kdyby vám bylo osmdesát, nebo jste byla lesbička, radikální feministka či jeptiška, případně osmdesátiletá lesbická radikálně feministická jeptiška, která se nikdy nevdala a neuvažuje o tom ani ve snu, je tou nejzdvořilejší možnou odpovědí: "Zatím ne."
 

4 lidé ohodnotili tento článek.

Anketa

Co si myslíte, že je rychlejší?

Světlo.
Myšlenka.

Komentáře

1 Moniska Moniska | Web | 23. ledna 2012 v 17:33 | Reagovat

Mohlo by to být zajímavé, ale kupovat si tu knížku nebudu, mám zálusk na jiné.

2 ~ Avantis ~ Avantis | Web | 24. ledna 2012 v 14:36 | Reagovat

To znám, dobrý film to je ;)

3 Lai Lai | E-mail | Web | 24. ledna 2012 v 16:14 | Reagovat

Skřítku, prosím, v záležitosti Skype - mohla bys mi poslat svůj e-mail? Nejlépe e-poštou, děkuji.

4 Lai Lai | E-mail | Web | 24. ledna 2012 v 16:48 | Reagovat

K článku samotnému: neodpustím si své tradiční konstatování. Proč nedopíšeš k oficiální anotaci svůj postoj?
Bylo by zajímavé zjistit alespoň to, jaký máš na knihu názor.

Není to vysloveně můj žánr (ale jsem toho názoru, že zkusit se musí všechno, takže nepohrdám žádným typem literatury  a přečtu takřka vše, co se mi do dostane pod ruku).
Nad první větou anotace jsem musila zvrátit oči v sloup. Tyhle úvodu ze srdce nesnáším.
Zpočátku se to jeví jako naprosto otřepané téma, jimiž byly potištěny tuny papíru. Když popis začne nabírat konkrétnějších obrysů, trochu získává na přitažlivosti.
Pokud mne něco rozčílilo, pak ukázky. Tenhle styl psaní je mi krajně protivný. Je příliš volný, lehkovážný - nedá se zde hovořit o umění. Ne všechno napsané je literatura (ehm, alespoň pokud to nebereme z etymologického hlediska, že). Vypadá to jako styl prostě sdělovací, nikoliv umělecký.
Další věc, jež mne vytáčí, jsou ženy, které píší jako ženy. Psaní je mužská záležitost a když si již dovolujeme lézti pánům do zelí, měly bychom se podřídit jejich pravidlům a přejímat jejich způsoby. Žena je schopna tvořit kvalitní umění, tvoří-li ho ovšem jako muž. Jinak nemá v této branži co pohledávat.
(Ech, jsem "možná trochu" anti-feministka... :D Nevšímejte si mne. Pokud někoho urážím, omlouvám se za to.)
Pak mi vadí americký styl. Je příliš ... nevázaný, rozlétaný, rozverný.
Nesnáším knihy, které jsou napsané stejným jazykem, jakým se baví dámy u kafíčka.

Možná si to přečtu, až seženu Mamuta a další tituly na svém seznamu, abych pak mohla kritizovat objektivně. :D Takto to nemá váhu.

5 Haimi Haimi | 24. ledna 2012 v 18:37 | Reagovat

Zní to zajímavě :). Pokud to budou mít v knihovně, tak si to přečtu..

6 Lucka.cz Lucka.cz | 24. ledna 2012 v 19:44 | Reagovat

Prosím, přidej si mě na howrse :-)

7 Lucka.cz Lucka.cz | 24. ledna 2012 v 21:39 | Reagovat

Já si Tě přidala, ale musíš to posvrdit.

8 Vendy Vendy | Web | 25. ledna 2012 v 0:18 | Reagovat

Knihu bych si ráda přečetla. Zatím jsem viděla filmovou adaptaci a zdála se mi být dobrá - ale nemůžu porovnávat s knihou, protože knihu jsem prostě ještě nečetla.
Ale film se mi líbil, viděla jsem ho už několikrát a i když si myslím, že člověk nemusí cestovat po celém světě jak šílenec, aby našel sám sebe, občasná změna místa a lidí pomůže k odstupu a získání nadhledu.
Ve filmu jsem jí docela fandila a přitom mě místy trochu štvala, nevím proč. Ale nikdo není dokonalý.
Navíc musím ve filmu pochválit skvělou hudbu a dobře vybrané písničky. :-)

9 Vendy Vendy | Web | 25. ledna 2012 v 20:07 | Reagovat

[8]:Tady je právě problém kniha a filmová adaptace. Málokdy se podaří převést do filmové podoby knihu tak, aby byla dobře vystižena, aniž by byla papouškovaná. Ale jsou takové.
Tento film se mi líbil, protože jsem od něj celkem nic nečekala a byla příjemně překvapena. Ale kdybych četla nejdříve knihu, asi bych měla stejný názor jako ty.
O to víc bych si tuhle knihu chtěla přečíst...

10 Vendy Vendy | Web | 25. ledna 2012 v 20:17 | Reagovat

[4]: Tedy, já nejsem feministka, ale že je psaní mužská záležitost - kdes na to prosím tě přišla?
Za další - proč musí být všechno, co je psané, umění? Tedy netvrdím, že braky jsou dobré a Večery pod lampou mě opravdu nebaví, ale jsou lidi, kteří si je rádi přečtou a mají z tohoto čtení dobrý pocit, něco jim to asi přináší, i když ne zrovna umělecké hodnoty. Ale povyšovat psaní do kategorie umění mi připadá jako trochu silné slovo.
Možná jsem to jen špatně pochopila, možná to myslíš jinak?
Mě tvůj názor neuráží, jen mě zarazil.
Mimoto, čemu říkáš americký rozevlátý styl?
Je rozevlátý Jack London? William Sayoran? Kurt Vonnegut? Stephen King? (No, ten možná rozevlátý je)...
Zajímalo by mě, do jaké kategorie padá třeba Robert Fulghum. Je to umění nebo zábava? Je to literatura nebo není? Je to brak nebo bavení u kafíčka?
Jsi zřejmě velmi vyhraněná (a já ti to nezazlívám, jen se málokdy setkávám s takovým kategorickým členěním a dělením literatury a psaného slova vůbec...) 8-)
Myslím, že zavítám na tvůj blog, zřejmě bude zajímavý. ;-)  8-)

11 Vendy Vendy | Web | 25. ledna 2012 v 20:58 | Reagovat

Znovu jsem tady (Skřítečku, slibuju že už nebudu oprdelkovávat a nechám prostor ke komentářům i dalším lidičkám).

Lai: trochu jsem přemýšlela nad tvým pojmem ženské a mužské psaní a možná chápu, jak jsi to myslela. Když zabrousím do oblasti červené knihovny (je to jen příklad), tak jsem četla různé románky od různých spisovatelek a v různých úrovních. Takové ty přesentimentální přeslazené, kdy hrdinky bravurně zvládají těžké situace a chlapi jsou stavěni do pozic samců, tupců nebo převychovaných hrubiánů, mě docela štvou. Ale četla jsem pár dílek, které byly romantické a přitom šmrncnuté humorem, nebo aspoň pokusem o humor a postavy, ač zromantizované, měly i lidské chyby a rozporuplné charaktery. Takže, ano, asi máš pravdu, aspoň z větší části...

12 Bíbr Bíbr | Web | 25. ledna 2012 v 22:20 | Reagovat

No, po pravdě tuhle knížku bych si přečetla jen v nejkrajnějším případě. Prostě je to romantické a to mě odrazuje, na hbo jsem viděla kousek filmu a nevim. přijde mi to moc sladké. Takže tuhle knížku/film bych si určitě nepřečetla/nezhlídla.

13 ElliQ ElliQ | Web | 26. ledna 2012 v 16:53 | Reagovat

Film bych ráda viděla, podle názvu to musí být zajímavý scénárista, ten kdo to vymyslel.

14 Lai Lai | E-mail | Web | 26. ledna 2012 v 21:15 | Reagovat

[11]: Děkuji. Jsem ráda, že se někdo nad mým názorem zamyslil (místo toho, aby reagoval vzteklým dupáním do země a vřískáním, že chci ženám bránit v jejich emancipaci - většina lidí se mnou totiž takto jedná :D).
Možná skutečně jednou na nějaké kvalitní, ženou a v ženském stylu napsané knihy narazím a budu moci svůj názor přehodnotit. :-)

15 Lai Lai | E-mail | Web | 26. ledna 2012 v 21:37 | Reagovat

[10]: ... A ohledně toho ostatního:

- Mužská proto, že muži položili její základ a muži ji také následně vybudovali. To oni jsou autory nejlepších děl, to oni toto ušlechtilé umění po staletí vybrušovali až k jeho současnému lesku. Oni jsou původci a klasiky svého řemesla.
Nu, a poté na to má vliv můj poněkud přihlouplý, nesmyslný a zaostalý názor, že muž je nadřazen ženě. Já vím, měla bych se za takové myšlenky stydět, ale těžko mi je někdo vyvrátí. Mají příliš hluboké kořeny.

- Člověk, který zachází s nějakým nástrojem, to musí umět. Pro výkon řemesla je to základní předpoklad.
Jak velkou shovívavost bychom měli pro tesaře, jenž by nedovedl správně užívat dláto? A jak velké pochopení máme mít pro (pseudo)spisovatele, který správně neumí používat jazyk?
Jazyk je základním spisovatelovým prostředkem a tím pádem jej autor musí ovládat.
Vše, co pochází z pera literáta, musí mít (alespoň základní) úroveň, stejně jako ji musí mít vše, co pochází z dílny tesaře. Když nějaká činnost člověku nese peníze, musí ji umět.

- Některé z nich jsem nečtla, ale ti, které ano, skutečně rozevlátí jsou. V dobrém slova smyslu, ovšem.
Správný umělec je rozevlátý (... jaksi ve svém prožitku), ale přitom udržuje formu. Kvalitu a určitou vázanost k osnovám. To je velmi složité umění.

- Robert Fulghum pro mě není spisovatel, ale prostě humorista. A jeho dílo není literatura, nýbrž prostě a jednoduše místy veselá, místy vážnější polemika.
Ovšem s některými jeho názory souhlasím. :-)
Obecně u úvah a fejetonů (či filosofických pojednán) dochází k balancování na tenké hraně. K balancování mezi literaturou a pouhým sdělením, jemuž autor vdechl písemnou podobu.
Řekla bych, že klíč k tomu, co je pořád ještě je a co stále ještě není umělecká literatura, je použitý styl. "Umělecký" nebo "prostě sdělovací". Schopnost hrát si s řečí a využívat básnických figur a  jazyková invence.
Třeba takový André Maurois, filosof a publicista, sice psal naučnou literaturu, kterou bych normálně za literaturu v pravém slova smyslu nepovažovala, ale tak dokonale si přitom hrál s jazykem, že jeho dílo zkrátka nemůže být označeno za nic jiného než naprostý výkvět prozaického umění.
To řada filosofů vůbec neumí. :-)

16 grafika-katie grafika-katie | 27. ledna 2012 v 15:15 | Reagovat

Krásny blog ! Nechceš design ? Ked chceš tak pozri si môj blog určite si niečo vyberieš :-)

17 ~ Avantis ~ Avantis | Web | 27. ledna 2012 v 15:40 | Reagovat

[16]: Ona má hezký design, prečo by chcela od design od teba? -.-

18 Skříteček2 Skříteček2 | Web | 27. ledna 2012 v 16:29 | Reagovat

[17]: Děkuji, ty můj mluvčí. :-)

19 Keta Keta | Web | 28. ledna 2012 v 15:17 | Reagovat

Zajímavé, i když si nejsem jistá, co si o tom myslet :D

20 Vendy Vendy | Web | 30. ledna 2012 v 23:10 | Reagovat

[15]: Děkuji za odpověď a trochu jiný úhel pohledu. Já nad tímhle takto nepřemýšlím, mně se kniha prostě líbí nebo nelíbí a přiznám se, že jsem poměrně tolerantní vůči stylům a různým škatulkám.
V jednom však souhlasím - dílka by měla být bez chyb a trochu zajímavě psaná. Bohatá slovní zásoba dává větší možnosti. Filozofické úvahy moc nečtu a většinou čtu odpočinkové romány a můžu srovnávat... někdo má styl a šmrnc a někdo je nudný. Asi bych to neuměla rozpitvat tak pěkně jako ty a vidím, že jsi nad literaturou jako takovou dost přemýšlela.
Když jsem u těch ženských spisovatelek, co říkáš na takovou Karolínu Světlou? Já vím, není současná. A ve svých povídkách často užívá nářečí místních lidí. Ale má opravdu zajímavé hrdinky (i hrdiny). Znáš něco od básnířky Marceline-Desbardes Valmorové?
Taky je možné, že ženy nepsaly, protože je muži nechtěli pustit od plotny. Kdyby ženy psaly, kdopak by vařil... :-D
Ale to zjednodušuji. ;-)  :-)

21 Lai Lai | E-mail | Web | 31. ledna 2012 v 20:09 | Reagovat

[20]: Karolínu Světlou bohužel znám jen po "teoretické" stránce - něco jsem již přečtla O NÍ, ale nic OD NÍ. :-) Jelikož mám v současnosti velmi nabitý čtecí plán, patrně se k ní dostanu až za delší čas, ale opravdu bych chtěla zkusit "První Češku". Celkově náměty paní Světlé mi připadají opravdu poutavé. Mám nesmírně ráda starší díla, zejména ta, která se zabývají zkoumáním sociálních jevů.
Co se týče Marceline-Desbardes Valmore; francouzština je bohužel jazykem, který neovládám, a na český překlad jejích básní jsem dosud nenarazila. Obecně se ale dá říci, že básnictví prospívá ženské angažmá daleko více než prose.
Zjednodušuješ, pravda, ale něco na tom rozhodně je. Zrovna dnes jsme o tom se spolužáky diskutovali na fyzice - a shodli jsme se vespolek, že ženy přispěly světovému umění a vědění tak málo z většiny pouze proto, že jim to odpírala vlastní posice v soudobé společnosti. Ženství s sebou neslo přísněji vymezený a striktnější plán, k němuž člověk v životě spěl svým snažením.
Smím se zeptat - jaký názor máš na dílo George Gordona Byrona?

22 Saynaa Saynaa | 1. února 2012 v 15:17 | Reagovat

Fajnovy film. :-)

23 Skříteček2 Skříteček2 | Web | 1. února 2012 v 15:26 | Reagovat

[2]:[13]:[22]: Sakra už, četl jste to vůbec někdo z vás tří ten článek?! Tohle je oficiální anotace a výňatky z KNÍŽKY, ne z filmu!

24 Lai Lai | E-mail | Web | 1. února 2012 v 19:09 | Reagovat

[23]: Jen klid, dýchej zhluboka. :-D Musíš zkrátka počítat s tím, že jisté procento "čtenářů", kteří se vyjadřují pod článek, jej vůbec nečtlo. To je pravidlo, zákonitost. Vždycky se někdo takový najde.

Nový komentář

Vezměte na vědomí, že diskuse je moderována. Než se nový komentář začne zobrazovat, musí jej nejdříve schválit autor blogu.

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.